Kaksi nuttua, yksi kullekin säädylle
Two short gowns, one for each order
Jokainen
rekonstruktio alkaa tutkimuksesta. Hienointa on, mikäli objekti on
säilynyt, mutta joskus työn joutuu tekemään toisenlaisten lähteiden,
kuten kuvien, fragmenttien, tutkimuskirjallisuuden ja näihin liittyvän
tietotaidon soveltamisen kautta. Tämän
Paperinukke-projektiksi ristimäni haasteen lähtökohdat ovat siinä
mielessä onnelliset, että esikuvina toimivat kokonaiset säilyneet
esineet, joten mahdollisia valmistustekniikoita ja materiaaleja ei
tarvitse hakea kirjallisuudesta. Toisin sanoen: vaatteet toimivat
projektin pääasiallisena lähteenä ja sisältävät kaiken tarvittavan
tiedon. Huhtikuussa
minulla oli ilo ja etuoikeus päästä kurkistamaan Turun museokeskusen
varastoon, jossa paperinukessa esiteltyjä vaatteita ja asusteita
säilytetään.
Every
reconstruction project begins with research. In an ideal situation, the
object is preserved. In other cases you have to piece the object you
are attempting to reconstruct from secondary sources, such as images,
textile fragments, research articles and books and by the practical
knowhow available. This starting point for my "Project: Paperdoll" is
rather ideal, since the garments actually exist and are preserved. This
makes many things easier, since I do not have to pour through volumes of
research in order to find the appropriate materials and techniques.
Plainly speaking: the garments are the source and all the information is
there. Last
April I had the joy and privilege to peak inside the collection storage
room in Turku Museum Centre, where they keep the garments and
accsessories that are shown in the the paperdoll.
Nuttu vai röijy?
Is it a short gown or a jacket?
Nuttu 1770 - 1790. Nordiska Museet. |
Koska nukkeen kuuluu kaksi nuttua, päätin tarkastella niitä samanaikaisesti, vaikka suunnitteilla oleva rekonstruktio koskeekin vain punaista nuttua. Suomessa käytettyjen ja säilyneiden jakkumaisten vaatteiden terminologia ei ole aina selvää ja joskus käytetyt termit vaihtelevat niin tutkimuskirjallisuudessa kuin kokoelmatiedoissa. Alla olevat vaatteet on nimetty Riitta Pylkkäsen Säätyläisnaisten pukeutuminen Suomessa 1700-luvulla (1982) nutuiksi. Aikalaislähteissä kyseisen termin ruotsinkielinen vastine on "kofta" tai "kåfta". Kuitenkin punaista vaatetta saatetaan nimittään etenkin kansallispukuja koskevassa kirjallisuudessa röijyksi.
Nutun ja röijyn ero löytyy Pylkkästä mukaillen leikkauksesta: nuttu leikataan kahdesta yhtenäisestä etu- ja takakappaleesta, jotka ommellaan yhteen keskitakasaumasta ja sivuilta niin, että yhtenäinen sauma kulkee hihansuusta helmaan. Röijynä pidettävissä jakuissa sen sijaan on erilliset istutetut hihat ja olkasaumat. Molemmat vaatteet saattavat näyttää kauempaa hyvin samankaltaisilta. Aikakauden räätäleiden voi kuitenkin olettaa tehneen selvän eron näiden jakkutyyppien välillä, sillä vaadittavien mittojen määrä oli röijyssä suurempi kuin nutussa. Nuttu oli lähinnä rokokooajan säätyläisnaisten arkivaate, jonka hienommat versiot kelpasivat myös juhlaan. Röijyä pidettiin vielä tuolloin kansanomaisena vaatteena. 1700-luvun lopulla uusklassismin ja luonnollisuuden ihailun myötä röijyt ilmestyivät myös säätyläisnaisten vaatevarastoihin ja perukirjoihin Kustaa III:n nimeä kantavalla aikakaudella.
1700-luvun loppupuolen ruotsalaisessa kuviokudotussa villakamlottiröijyssä on istutetut hihat. The pattern woven wool jacket from the latter part of the 18th century Sweden has separately cut and set sleeves. Nordiska museet. |
Since there are two sc. short short gowns in the set, I decided to take a look at them both, although I've only planned on attempting to reconstruct the red one of the two. The terminology of the extant jacket type garment in Finland is not always clear and can vary in different publications and collections. I've followed the terminology used by the Finnish costume historian Riitta Pylkkänen in Säätyläisnaisten pukeutuminen Suomessa 1700-luvulla (The Dress of Gentlewomen in 18th century Finland) (1982) and use the term short gown in translation. The swedish word in contemporary records is "kofta" or "kåfta". Despite this, the red garment is often referred to as a jacket ("tröija" in Swedish and "röijy" in Finnish) in the litterature conserning folkdress.
There seems to have been a rather clear distinction between the two, though: the short gowns in Finland were cut with two undivided front- and back pieces. These were sewn together at the center back seam and at the side seams that run from the sleeve opening to the hem. The jackets called "röijy" had separately set sleeves and shoulder seams. Though the look and shape of these garments could be very simialr, the distinction between the two was most likely clear to the tailors of the day, since the amount of measurments required to make a "nuttu" or a "röijy" differed considerably. During the rococo the short gown/nuttu was an everyday garment for the gentlewomen and the finer ones could also be used on festive occasions. The jacket/röijy was considered to be a commoners garment until the last quarter of the century. At this time, the neoclassical ideals and admiration of the natural gave the common jacket/röijy a boost and it landed into gentlewomen's wardrobes and wills during the epoch named after king Gustav III.
Punainen nuttu
The red short gown
Vadelmanpunainen
nuttu on peräisin Salon Uskelasta ja se on ajoitettu 1780-luvulle ja saapunut museolle 1899.
Tekstiilikonservaattori Tanja Huikurin kurkistus mikroskooppiin vahvisti
vadelmanpunaisen kankaan kuteen ja loimen olevan villaa.
Tiukkakierteisestä langasta kudottu palttinasidoksinen kangas on nk. villakamlottia, jota
kansannaiset käyttivät usein arvokkaimpien liivien, nuttujen ja röijyjen
materiaalina. Kyseinen röijy on myös Salon naisen kansallispuvun röijyn
esikuva.
Helmakörtti vuoripuolelta kuvattuna. The skirt of the hem pictured from the inside. TMK 6120. Kuva / Photo:neulansilmanlapi.blogspot.fi |
Sininen nuttu
The blue short gownTMK 15284. Kuva / Photo: neulansilmanlapi.blogspot.fi |
Sininen
silkkunuttu edustaa myöhempää muotisuuntausta ja se on ajoitettu 1780 -
1790-luvuille. Sen vaihtelevan levyinen raitakuosi on kauniisti
hohtavaa silkkiä ja vaate on silmämääräisesti tarkasteltuna erittäin
hyvässä kunnossa. On melkein mahdotonta uskoa, että sillä on ikää yli
200 vuotta. Kokoelmiin se on liitetty 1958. Ompelujälki on siistimpää kuin punaisessa nutussa, joka saatta osin johtua ohuemmaista ompelumateriaaleista.
Tämä punainen röijykö siis onkin oikeasti villaa? Finnan sivulla sen sanotaan olevan pellavaa. https://museot.finna.fi/Record/musketti_tmk.M20:TMM6120
ReplyDeleteKyllä vain! Juuri Finnan ja kirjallisuuden antamien ristiriitaisten tietojen vuoksi teimme kuituanalyysin mikroskoopilla asian varmistamiseksi :-)
ReplyDeleteKiitos varmistuksesta! Tosin olisin ollut tyytyväisempi, jos se tosiaan olisi ollut pellavaa. :) En oikein voi uskoa, ettei yksivärisiä pellavaröijyjä olisi ollenkaan ollut, mutta mistään ei tunnu löytyvän todistusaineistoa sille.
ReplyDeleteEipä kestä! Oma projekti olisi kieltämättä helpottunut moneltakin kantilta, jos kangas olisi ollut pellavaa.
Delete